tisdag, augusti 15, 2006

Faderfox (MIDI enheter)

Jag orkar inte skriva mer idag men innan jag slutar: Tyska faderfox produktlinje med midi-styrenheter, LV2, DJ2, DX2 och LX2.
Själv har jag införskaffat en DJ2 (ja det är DJ-midi-mixer) och kan meddela att den funkar smidigt ihop med Traktor. Dessutom är det inte alls lika plastig som exempelvis Hercules Dj-konsoler (som verkligen känns som billiga leksaker). Jag kommer säkert bli utskrattad när jag kommer till en spelning med en pytteliten mixer men skit samma (folk har uppenbarligen svårt att acceptera att man DJar digital så jag kan tänka mig att bjuda på en till skrattsalva, observera ironin).

http://www.faderfox.de

Prislappen känns klart behagligt och supporten känns genuint personlig (i motsats till storföretagssupport).

3 kommentarer:

Together into the Abyss sa...

Bra midi-controllers är ett måste för att man ska kunna använda datorn till att höjja ribban för det mänskliga möjliga. Så som teknologi helst ska användas. Det är också betydligt roligare att se på någon som uppträder med laptop när de har en massa kringutrustning. mer visuellt mer inblick och mindre fokus på skärmen och meckande runt med musen. Jag har iaf fått positiv feedback på även scennärvaro och sånt på djset som jag kört med faderfox. : ) Hade iof en sampler en echobox och en sångerska med. Men det är helt klart både lättare och mer trovärdigt att röjja med midireglage än med en mus och en laptop. Kör hårt. :)

Dj Alfree sa...

Hej..
Jag använder också faderfox en dx2 och älskar min faderfox..
Just att den är så lite och funkar grymt.
Jag letar förbrillt efter en dx2a till så om någon har en till salu så hör av er.
djalfred@live.se
0735209191
Alfre@goteborgsdjskola.se

Together into the Abyss sa...

Jag har hittat en alternativ lösning till att köra DX2 annars med. Jag använder helt enkelt en midi-patcher och kopplar in en andra DJ2 på en annan ingång på ljudkortet(jhar du ingen till övers kan du tex köpa en billig usb-midi) och säger till datorn(via patchern) att all midi som kommer in på den kanalen ska till midi ch 2 tex. på det sättet kan jag sen patcha upp min andra dj2a i både live och traktor tex. en lv2 kan va en ide för en sån lösning också.... inte minst om du vill ha fler stora rattar.